فولادهای ابزار سردکار | خرید فولاد ابزار سردکار

خرید فولاد ابزار سردکار

فولادهای ابزار سردکار فولادهایی هستند که محتوای کربن آن ها الزاما بالاست و به طور تقریبی شامل برخی عناصر دیگر آلیاژی می باشند. عناصری همچون تنگستن،منگنز،کروم و مولیبدن . این عناصر آلیاژی سبب افزایش قابلیت سختی پذیری فولاد می شوند و نیز این ایجازه را به فولاد می دهند که با اعوجاج و تغییر شکل بسیار کمتری نسبت به فولادهای سری W ، در روغن خنک شوند.

به طور کلی قیمت فولاد ابزار سردکار و فروش فولاد ابزار سرکار هرکدام از گروه ها با دیگری متفاوت است . مثلا : فولادهای سری O فولادهای نسبتا ارزان قیمتی هستند و محتوای بالای کربن در آن ها مقاومت سایشی کافی را برای استفاده های کوتاه مدت، ایجاد می نماید. فولاد سردکار برای گستره ی متنوعی از کاربردها از قبیل همه ی انواع قالب های توخالی کردن و حکاکی و شکل دهی و نیز سنجه ها و معیارهای اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرند. خرید فولاد ابزار سردکار به دلیل خواص منحصر به فردش در بازار رایج است.

گروه والین چین از بزرگترین تولیدکننده های فولاد در دنیاست.

بسیاری از تولیدکنندگان عرصه ی فولاد در صدد تنظیم ترکیبات شیمیایی این گروه از آلیازها برای نیل به یک سری ملزومات خاص می باشند. این گروه از فولادها نیز جزء خیلی عظیم فولادهایی که جهت ساخت ابزار از آنها استفاده می شود طبقه بندی می شوند. دلیل اینکه قیمت فولاد ابزار سرکار این دسته از فولادها نسبت به سایرین ارزان تر است ، احتمال وقوع اعوجاج و تغییر شکل در درجه حرارت های بالا درحین عملیات حرارتی و قابلیت استفاده درسیکل های تولیدی کوتاه مدت آنها است که قابل رقابت با سایر محصولات نیست.

 

اصل اساسی:

در شرایط آنیل شده ، این فولادها متشکل از فریت و کاربید، مخصوصا Fe3C ، می باشند. چنانچه فولاد O1 را به عنوان نمونه در نظر بگیریم ،عناصر کروم و منگنز موجود در ساختار ان قابلیت سخت شدگی در عمق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند . بطوریکه قطر قطعه برای حصول یک سختی سراسری تا mm40  نیز قابل افزایش می باشد.

در میان تمام ویژگی های مفید که این فولادها را در دسته بندی فولادهای ابزار همه کاره قرار داده است، دمای پایین عملیات حرارتی و به تبع آن مدت زمان کم مورد نیاز برای سخت سازی نیز باید اضافه شود. فولاد O2 به علت اضافه نمودن مقدار جزیی مولیبدن احتمالا در میان سایرین کمترین انحراف را ، به سبب وجود منگنز و در نتیجه دمای آستنیته کردن کمتر، به خود اختصاص داده است. اما از طرف مقابل فولاد O1 گرایش اندکی کمتری را به ترک خوردگی دارد هنگامیکه بخش های پیچیده تری تحت عملیات حرارتی سخت سازی قرار می گیرند. علت این امر افزایش 0.5% Cr و  Wو مقدار بسیار مختصر منگنز است. ترکیبی که باعث کاهش رشد دانه و دمای سخت سازی می شود.

فولاد O7 در این گروه بهترین مقاومت سایشی را به خود اختصاص داده است.اما در عین حال کمترین میزان سختی پذیری را نیز دارد . هر دوی این خصوصیات از مقدار بالای تنگستن در ساختار آن نشات میگیرند.

فولاد ویژه ی O6 به همراه کربن بالا ، سیلیکون بالایی نیز دارد. این عنصر اضافه شده برای افزایش قابلیت سختی پذیری می باشد. دلیل دیگر آن گرافیتی شدن بخشی از کربن می باشد که در ضمن سبب بهبود قابلیت ماشینکاری در شرایط آنیل شده و مقاومت سایشی در شرایط سخت شده، می شود.

در فولادهای ابزار همواره باید به نحوی از گرافیتی شدن ممانعت کرد. درغیراینصورت کربن که ضرورری است یا به صورت کاربید و یا در ساختار مارتنزیتی حضور داشته باشد ، تخلیه می گردد. در این مقوله این فولاد منحصر بفرد است. پس از آنیل کردن در حدود 0.20% کربن در گرافیت آزاد وجود خواهد داشت. این فولاد شامل 0.25% مولیبدن نیز می باشد که سبب بهبود خاصیت سختی پذیری فولاد می شود.

 

 

انواع ویژه

 

پیشوند

 

نوع فولاد ابزار

W1 – W2 – W5سخت شده در آب : W

 

کارسرد

O1 – O2 – O6 – O7سخت شده در روغن : O
A2 – A4 – A6 – A7 – A8 – A9 – A10 – A11به مقدار متوسط آلیاژ شده ی سخت شده در هوا : A
D2 – D3 – D4 – D5 – D7کربن بالا – کروم بالا : D

 

 

طبقه بندی انواع اصلی:

تعداد بسیار زیادی از فولادهای عرضه شده توسط سازندگان ، با ویژگی هایی تقریبا نزدیک به مشخصات عنوان شده ، در گروه فولادهای ابزاری تند بر دسته بندی شده اند، اگرچه ممکن است دقیقا با تجزیه تحلیل های خاص یک گروه جور در نیایند. این گروه از فولادها برای پوشش طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان نمونه تجهیزات برشکاری و ابزارآلات شکل دهی سرد فولادها ابزارآلات سنجش و ابزار و تجهیزات نسبتا پیچیده .

این فولادها برای عملیات سخت سازی حتی در بخش های پیچیده امن می باشند و جزء فولاد های مقاوم در برابر تغییر شکل قلمداد می شوند.

با محتوای کربن حدود 0.9% در تمامی این فولادها،O1  و O2 سختی و تافنس مشابه فولادهای ساده ی کربنی سری W را دارند. منگنز این امکان را به فولاد می دهد که ضمن خنک شدن در روغن، قابلیت سخت شدگی کافی داشته باشد و همچنان که ویژگی های فولاد O2 را به بالاترین سطح خود سوق می دهد ، شرایطی را فراهم می آورد که فولاد حداقل تغییرات ابعادی را داشته باشد.

امروزه ابزار و تجهیزات ساخته شده از فولادهای ابزاری کارسرد و فولادهای ابزاری تندبر نیازمند برآورده سازی نیازمندی های روزافزون صنعت، می باشند. از یک طرف علت این امر حاصل از امکانات تولید مدرن تر و فرآیندهای ساخت بهینه می باشد و از طرف دیگر نشات گرفته از افزایش دائمی مطالبات مربوط به کیفیت محصولات تولیدی می باشد. یکی از نتایج این امر، استفاده از فولاد مناسب با بهترین عملکرد برای استفاده در ابزارآلات و تجهیزات، امری بسیار مهم و تعیین کننده است و افزایش طول عمر خدمات رسانی قطعه و تولید با صرفه ی اقتصادی را به همراه هزینه های کاهش یافته شده، تضمین می نماید.

ترکیب شیمیایی یک فولاد به عنوان مهمترین رکن برای دستیابی به خصوصیات مورد نظر در فولادها در نظر گرفته می شود. خواص فیزیکی و مکانیکی یک فولاد را از طریق محاسبه ی مقادیر مختلف عناصر مورد استفاده در آلیاژ مانند کروم، مولیبدن ،تنگستن ،وانادیوم به بهترین حالت میزان می شوند.

عاوه بر نظارت بر ترکیبات شیمیایی عناصر آلیاژی اصلی، توجه جدی به برخی فاکتورهای فرعی نامطلوب و حفظ حداقلی آن ها بسیار ضروری است. این رویکرد ،عرضه ی فولادهای کارسرد و فولادهای تندبررا برای استفاده در تقریبا هر زمینه و کاربردی میسر می سازد.

دمای سرویس دهی فولادهای ابزاری سردکار ماکزیموم 200 درجه سانتیگراد می باشد. مشخصه ی ویژه ی این دسته از فولادها مقاومت سایشی بالای آن ها می باشد. این فولاد ها همچنین بسته به زمینه ی کاربردی شان تافنس بسیار خوبی را نیز ارائه می دهند. فولادهای ابزار تندبر همگی متشکل از فولادهای پر آلیاژ می باشند که سختی بالای خود را تا دمای کارکردی نزدیک به 600 درجه سانتیگراد ، تا محدوده ی 60 تا 67 راکول سی حفظ می کنند .ویژگی های عملیاتی آن ها تا حدودی متاثر از محتوای کاربید بالای آن هاست که منجر به مقاومت بسیار بالا در برابر سایش می شوند.

 

نمودار تمپرینگ فولاد ابزار کارسرد کروم بالا X210CrW12

 

نمودار تمپرینگ فولاد ابزار کارسرد کروم بالا X210CrW12

 

 

کاربردهای رایج فولادهای ابزار سردکار عبارتند از : ساخت وسایل اندازه گیری ، انواع قالب های توخالی کردن و کشش و سوراخکاری ، ماشین آلات برش ، غلطک های شکل دهی ، غلطک های تسمه سازی ، ماشین آلات تراش ، سنبه و قالب ، ابزارآلات خانکشی ، برقو و قلاویز، مته هاف قالب های سیم سازی،قالب های پلاستیک،ابزار و تجهیزات آج زنی، قالب های برش سیم ، برش دهنده های غلطکی و چرخ ها ،قالب های پیچ و مهره و قالب های کشش مورد استفاده در صنعت پیچ و مهره سازی.

 

خصوصیات متداول فوادهای ابزاری کارسرد طبقه بندی شده:

 

فولادهای ابزار سخت شده درآب

 

فولادهای ابزار سخت شده در روغن

 

فولاد های به مقدار متوسط آلیاژ شده ی سخت شده در هوا

 

فولادهای پر آلیاژ با مقدار

کروم بالا

 

W سری

 

O سری

 

 

A سری

 

D سری

 

فولادهای کربنی با میزان 0.60 تا 1.10 % کربن

 

کم هزینه ترین فولادهای ابزار

 

هسته ی مرکزی نرم (مرتبط با تافنس ) و پوسته ی سخت (مرتبط با مقاومت سایشی)

 

0.90 تا 1.45% کربن به همراه Mn , Si , W , Mo , Cr.

 

در شرایط سخت شده شامل گرافیت در ساختار مارتنزیتی می باشد.( گرافیت همچون یک روانساز عمل می کند و همچنین ماشینکاری را راحتتر می سازد.

 

تنگستن تولید کاربید تنگستن بسیار سخت و پایدار را می کند که سبب افزایش چشمگیر مقاومت به سایش و خاصیت نگاهداشت لبه ها در ابزار آلات برشی می شود.

 

 

عناصر آلیاژی در حیطه ی 5 تا 10% ( Mn , W , Si , Mo , Cr , V , Ni ) برای بهبود قابلیت سختی پذیری ، مقاومت به سایش و تافنس.

 

همه ی فولادهای سری D شامل 12% کروم و بالاتر از 1.5% کربن می باشند.

 

قابلیت خنک شدن در هوا و یا روغن را دارند.

 

اعوجاج پایین و مقاومت سایشی بالا از ویزگی های این گروه می باشد.

 

خمکاری، توخالی کردن و شکل دهی فلرات در شرایط سرد در کاربردهای بسیار متنوع و متفاوتی انجام می گیرد. مواردی همچون : برش ، پانچ کاری ، آهنگری سرد ، کشش ، اکستروژن سرد ، عملیات نورد و پرسکاری پودر.

همه ی این کاربردها شامل نیروهای مکانیکی بالا و تماس سایشی بین سطح ابزار و قطعه ی کاری است. در تمامی این موارد نیاز مبرمی به سختی بالا برای دستیابی به مقاومت سایش بالا و نیز مقاومت در برابر نرم شدگی در دماهای بالا حس می شود. به منظور افزایش مقاومت سایشی تعداد بسیاری از انواع فولاد سردکار  ، با درصد بالایی آلیاژ می شوند ، این امر سبب ایجاد ذرات سخت کاربیدی در ساختار آن ها می شود. اما ذکر این نکته قابل توجه است که ترکیب دو ویژگی سختی بالا و کاربیدهای سخت به هر حال باعث اختلال در قابلیت ماشینکاری یک فولاد می شوند.

در این راستا نسخه های فولادی بسیار متنوعی در جهت مرتفع ساختن نیازها و تقاضای مصرف کنندگان ،ارائه شده اند. انواع فولادهای ابزاری آلیاژ شده با کربن که درصد سایر عناصر آلیاژی آن ها پایین است و  فولادهای پرآلیاژ رایج متالورژی و انواع متالورژی پودر آن ها بسته به کاربرد نمونه های قابل ذکر هستند.

 

چنانچه بخواهیم دست به انتخاب یکی از انواع فولاد سردکار بزنیم، این انتخاب بر اساس فاکتورهای زیر انجام می پذیرد:

  • مقاومت سایشی
  • مقاومت به نرم شدگی
  • مقاومت در برابر پوسته پوسته شدن و تراشه تولید کردن
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی
  • قابلیت ماشینکاری و سنگ زنی خوب

 

یک فولاد سردکار در معرض استرس ها و تنش های زیادی قرار می گیرد که مستلزمه ی کارکرد عالی آن مقاومت عالی در برابر سایش ، ضربه و خم شدن است.

توسعه و تولید گریدهای جدید فولادی به طور کلی با استفاده از تجزیه و تحلیل و بررسی خساراتی که ابزار در حین پروسه های مختلف متحمل می شوند، هدایت می شوند.

صرف نظر از حوزه ی استفاده ،خواسته ی اصلی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع افزایش طول عمر ابزارآلات و تجهیزات می باشد. در این راستا توسعه ی فولادهای ابزار سردکار به سمت تولید فولادهای با مقاومت سایش بالا و نیز دوام بیشتر می باشد.

برای انتخاب یک فولاد مناسب و در نتیجه جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی در حوزه های تولید و همچنین تعمیرات و نگهداری توجه به جدول زیر الزامی است.

 

BohlerAISIDINتوضیحاتکاربرد
K110D21.2379فولاد ابزار با محتوای کربن و کروم بالا – ثبات ابعادی بالا در حین عملیات حرارتی  – مقاومت سایشی خوبعملیات برش – عملیات حکاکی و توخالی کردن – ابزارآلات نجاری – تیغه های برشی سرد – عملیات شکل دهی سرد – پرسکاری مواد سرامیکی – وسایل اندازه گیری و معیارها و سنجه ها
K455S11.2550فولادی با مقاومت به شوک بالا و تافنس عالی و مقاومت سایشی قابل قبولابزار آلات و تجهیزات برش جهش صفحات سنگین – تیغه های برشی – تجهیزات کار با چوب – پانچ کاری سرد – تجهیزات سکه زنی
K460D11.2510فولاد ابزار سرد شده در روغن جهت تولید تجهیزات برشتجهیزات برش – تجهیزات حکاکی و پانچ کاری – اره های صنعتی –
K600EN30B1.2767فولاد ابزار سرد کار با میزان تافنس بالا و استحکام فشاری خوب – قابلیت پرداخت سطحی –ابزارآلات و تجهیزات سکه زنی – قالب های پلاستیک – تیغه هی برشی وظیفه سنگین – تجهیزات فرزکاری غلطکی
UDDEHOLM
RIGOR
A21.2363فولاد ابزار سرد شده در هوا یا روغن – پایداری و ماندگاری بالا – استحکام فشاری و تافنس خوب –غلطک های نورد و شکل دهی – قالب های سکه زنی – قالب های مورد استفاده برای مواد پلاستیکی ساینده

 

به عنوان یک تولید کننده شما انتظاراتی را که از محصولتان می رود را به خوبی می شناسید.فولادهای بوهلر یک پیشنهاد مناسب برای پاسخگویی به این نیازها به بهترین وجه می باشد.این فولادها در حساس ترین و پیچیده ترین شرایط انتظارات شما را به بهترین نحو و باصرفه ترین رویکرد، برآورده می سازند .

انواع متفاوتی از فولادها برای کاربردهای متفاوت از پانچ و برش گرفته تا شکل دهی سرد، برای فولادهای ابزار کارسرد توصیه می گردند.

 

انواع برتر فولادها برای تولید ابزار و تجهیزات که بیشترین سطح تقاضا را دارند عبارتند از:

  • فولادهای متالورژی پودر: Micro Clean
  • فولادهای ابزار سردکار با کیفیت ESR (ٍElectro-Slag-Remelting) : Iso DuR
  • فولادهای ابزار گرمکار در کیفیت ESR Iso Bloc:

 

به عنوان یک مصرف کننده ی ابزارآلات و تجهیزات تولیدی و یک تولید کننده ی محصولات نهایی ، عوامل ذکر شده در ادامه مهمترین عوامل مورد توجه برای خرید فولاد ابزاری سردکار می باشند: طول عمر قطعه و کیفیت بالای پیوسته ی آن

تجربیات گسترده و تحقیقات و توسعه ی دقیق ما و همچنین همکاری دقیقمان با ابزارسازان معتبر، این امکان را به ما می دهد که فولادی را به شما پیشنهاد دهیم که دقیقا مطابق با خواسته ها و نیازمندی هایتان باشد.

فولاد سردکار  بوهلر به واسطه خصوصیات و ویژگی هایشان از جمله مقاومت سایشی بسیار عالی، بهترین ثبات ابعادی ، سختی ، تافنس،خاصیت حفظ و نگاهداشت لبه و استحکام فشاری بسیار عالی از سایر فولادها متمایز می شوند.

به طور خلاصه می توان گفت بیشترین مقدار ممکن طول عمر ابزار معادل است با کمترین مقدار ممکن هزینه های تولید.

ابزارآلات ساخته شده از فولادهای ابزار کارسرد بوهلر،امتیازات متقاعد کننده ای را به مصرف کنندگان ارائه می دهند:

 

 

خصوصیت

 

مزایا

 

هزینه ها شکل دهی کاهش یافته شده و نیز هزینه های واحدهای تولید کاسته شده با توجه به طول عمر بالاتر و/ یا گستره ی وسیعی از استفاده ها.

 

 

قیمت بهینه / بازده تولید

 

مقاومت و تاب آوری در برابر خسارات متحمل در طول استفاده از تجهیزات/راه حل های ویژه برای کاربردهای با مقاصد خاص / ساخت ابزارآلات ساده و کم خطرتر

 

 

تجهیزات قابل اعتماد و ایمن

 

 

 

 

 

فولادهای ابزار سردکار پرکاربرد و ترکیبات شیمیایی آن ها:

 

 

فولادهای ابزار سردکار پرکاربرد و ترکیبات شیمیایی آن ها

 

 

برخی دیگر از فولادهای ابزار پر استفاده:

برخی از فولادهای ابزار پراستفاده

 

در این جدول چند نمونه از فولادهای ابزار تند بر که به جای فولادهای ابزار سردکار نیز استفاده می شوند،به همراه ترکیبات شیمیایی آن ها آورده شده است.

 

 

 

توخالی کاری (حکاکی) و برش دادن:

توخالی کاری (حکاکی) و برش دادن

 

مقرون به صرفه ترین تکنولوژی تولید برای قسمت های دقیق

 

فولادی که یک ابزار از آن ساخته شده، جدای از طراحی مهندسی آن ابزار ، خود به عنوان یک فاکتور حیاتی در موفقیت کارکرد آن قطعه محسوب می شود و در بیشتر اوقت هم دست کم گرفته می شود.این فاکتور می تواند به طور چشمگیری بر طول عمر قطعه اثر بگذارد که نتیجه ی آن مقرون به صرفه بودن اقتصادی پروسه ی تولید شماست.

برای هریک از کاربرد های حکاکی و برش ،ما یک راه حل بهینه در گستره ی تولیدات و محصولاتمان به شما ارائه می دهیم که شامل انواع فولادها از فولادهای استاندارد معمول گرفته تا فولادهای متالورژی پودر عملکرد بالا، برای تجهیزات برش و حکاکی که تحت تنش های بسیار بالایی قرار دارند، ارائه می دهیم.

سختی بسیار بالا و استحکام فشاری خوب که در ترکیب با تافنس خوب قرار دارند،ویژگی هایی هستند که وجه تمایز فولادهای بوهلر می باشند. این ویژگی ها طول عمر تجهیزات شم را تا چندین برابر افزایش خواهند داد.

 

 

فولادهای پیشنهادی:

فولاد ابزار سردکار موجود در بانک فولاد

 

در جدول زیر برخی از فولادهای پیشنهادی جهت استفاده در این کارکرد ها به همراه امتیازات نسبی برای برخی خصوصیات مکانیکی ، فهرست شده اند:

انواع فولاد های ابزار سردکار

 

  • این مقایسات تنها برای کاربردهای حکاکی و برش برای فولادهای ذکر شده در بالا مصداق دارند.
  • برآوردها و مقایسات انجام شده به طور قوی بستگی به شرایط عملیات حرارتی فولاد ها دارد.

 

شکل دهی سرد:

شکل دهی سرد فولاد ابزار سردکار بانک فولاد (2)

 

شبیه سازی این امکان را به پروسه ی تولیدی در شکل دهی سرد می دهد که بهینه شود. در شبیه سازی شعاع قطعه ی شکل دهی،عمل پرسکاری بر روی ابزار و رفتار سیال میتواند محاسبه و برآوردسازی شود. به منظور نزدیک کردن نتایج حاصل از شبیه سازی با واقعیت ، شما نیاز به فولاد اولیه ای که تجهیزاتتان از آن ساخته می شوند دارید که خاصیت “تجدید پذیری” داشته باشد.

این ویژگی در کنار خصوصیات مکانیکی و قابلیت ماشینکار و سنگ زنی خوب فولادهای ابزار سردکار بوهلر سبب شده است که این فولادها یک امتیاز رقابتی بسیار ویژه نسبت به سایرین دارا باشند.

جهت خرید فولاد ابزاری سردکار و اطلاع از قیمت فولاد ابزار سرکار با شماره های درج شده در سایت بانک فولاد تماس بگیرید . همچنین برای فروش فولاد ابزار سرکار نیز میتوانید با کارشناسان فروش ما در بانک فولاد در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

برش – دشوارترین برآورد عملکرد هر ابزار:

هیچ حوزه ی دیگری همچون برش قادر نیست خصوصیات یک فولاد را به چالش بکشد.

فولادهای بوهلر به علت مقاومت سایشی بالا و خاصیت حفظ و نگاهداشت لبه فاقد هرگونه تغییر شکل و کند شوندگی حتی در دماهای سرویس دهی بسیار بالا می باشند که این ویژگی ها قطع به یقین از نشانه های یک فولاد بسیار مرغوب می باشند.

بوهلر پیشرو در صنایع تیغه های صنعتی می باشد . فولادهای امتحان پس داده با مقاومت سایشی فوق العاده برای همه ی کاربرد ها و استفاده ها، به عنوان مثال برای نجاری و کار با چوب ، کار با فلزات، پلاستیک و یا صنایع کاغذ.

 

 

خرید فولاد ابزار سردکار موجود در بانک فولاد

برای خرید فولاد ابزار سردکار، استعلام قیمت فولاد ابزار سردکار و هرگونه سوال درباره چگونگی فروش فولاد ابزار سردکار با کارشناسان ما در بانک فولاد در ارتباط باشید.